gsteenss em angola

Friday, September 29, 2006

two roads before you...

so, de klok tikt: het gaat allemaal snel en eens dat het bergaf gaat: nog veel rapper...
en in mijn geval betekent dat dat ik binnen minder dan een maand terug de vlieger op ga richting Belgiƫ. of juist niet?
Het zit namelijk zo: Oxfam-International heeft net een vacature uitgeschreven voor en job. het gaat om een post in 'advocacy', wat qua buzzword in dit wereldje alomtegenwoordig is en eigenlijk simpelweg mag vertaald worden als: 'lawaai maken over wat nie goe is, en hoe het dan wel moet' U weet wel ala Greenpeace, maar in dit geval dan op sociaal-economische gebied hier in Angola. dat betekent ook met alle mogelijke lokale ONGs samenwerken(-spannen) om die situatie te verbeteren, uitdokteren hoe/wat en waar (nog meer strategische planning dan ik nu al doe dus). allemaal best een uitdagend en interesant vooruitzicht om daar misschien aan mee te kunnen werken, simpelweg ervoor gaan dus... dergelijke job, kunt ge uiteraard alleen maar uitvoeren vanwaar alles gecontroleerd wordt, in Luanda dus om exact te zijn.
en *dat* is nu juist waar het schoontje wringt: Luanda is niet de aangenaamste plaats die er bestaat (lees: gruwelijk), ik weet moeilijk een goeie vergelijking te maken, zeker nie binnen Belgiƫ: maar neem de onaangenaamste hoofdstad die ge al es hebt bezocht op een ander continent, doe daar de dagelijkse verkeersopstoppingen van Brussel bij, uiteraard met de extra chaos-factor van Afrika, het onveiligheidsgevoel van Nairobi (beter bekend als Nai-robbery mocht u daarover twijfelen) en de arrogantie die mensen aankweken als ze teveel geld hebben (en dankzij de olie en de corruptie rijden er hier genoeg rond), en je hebt al een redelijke benadering. Mocht ik de laatste paar weken hier niet wat beter mijn draai gevonden hebben, had mijn reactie simpelweg 'vergeet het maar' geweest, maar momenteel weet ik het nie goed: een jaar in Luanda? willen we dat wel? *kunnen* we dat?
En, uiteraard, de goden willen hun vertier, dus gooien ze nog wat meer in het spel he: vacature numero duo: Intermon-Oxfam spanje zoekt iemand om te helpen bij de planning/communicatie en organizatie van de regio Zuid-Amerika, wat inhoudt dat ze een assistent zoeken voor de coordinatie van de activiteiten in Zuid-Amerika, ook te maken met een hoop dingen op sociaal-economisch vlak, hier bv (veel meer dan in Angola) in verband met internationale handel, verdragen, lokale politiek, en hoe dat past in het international wereldprentje en wat we daar allemaal aan moeten doen dan? Jongeeees: ook boeiend... Alhoewel de job misschien wat minder slagkracht heeft (assistentje) heeft het daarenboven wel een hoop perspectieven om later als logisch gevolg richting zuid-Amerika af te zakken, ook nie te versmaden...
en wat meer is: een jaarcontractje, met uitvalsbasis: Barcelona.
Ik neem aan dat die stad al wat meer bekend is (dus hoef ik hier geen vergelijking te brouwen), maar ik durf mijn kop erop zetten dat die het bij velen wint van Launda. Of ik hierop een kans heb om geselecteerd te worden is nog de vraag, persoonlijk vind ik van wel, maar het wordt afwachten of er antwoord komt op de email (die uiteraard al weg is)
En dus mocht ik reactie krijgen kan het wel es een serieus dilemma worden: die unieke kans nie laten voorbijgaan om op zo'n boeiend moment in een land als Angola te kunnen werken, of misschien beter gokken op Barcelona, en wie weet latijns amerika. En ik geraak er voorlopig van geen kanten uit, gelukkig is er nog een weekje ofzo bedenktijd om de kandidatuur voor Angola in te dienen, maar in de tussentijd zijn comentaar of sugesties meer dan welkom, hier of via email...

4 Comments:

  • Job nummer twee lijkt me strategischer en met meer invalshoeken qua thematiek.
    Bovendien heb je bij regio-coordinatie meer mogelijkheden
    om nieuwe jobs en uitdagingen
    te zoeken. Misschien interessant
    om zo eerst je "kennissen"-kring
    wat uit te breiden.

    Misschien dat je natuurlijk zo wel
    het direct-contact, en het gevoel
    dat je er midden in zit mist.

    och, van al die mensen die aan lullen waren dat ze de wereld gingen verbeteren, is er toch ene
    die een deftige pogig waagt.

    By Anonymous Anonymous, at 10/02/2006 03:05:00 PM  

  • eerst en vooral bedankt voor de opinie: het is inderdaad nie direct 'terreinwerk', maar sluit dat ook niet uit (ik veronderstel dat er toch af en toe es polshoogte gaat genomen moeten worden met de realiteit ginder) en het legt zoals je zegt tegelijk een hoop verdere mogelijkheden open...

    dan, over die wereldverbeteraars: 'eerst zien en dan geloven' zeg zelfs ik, en 'it's gonna get worse before it gets better' maar ja: juist daarom is een zetel zo comfortabel.

    en twee: een boompje planten is ook nie slecht (ok: japanse-whatever uitroeien, same difference), en dat geldt ook voor een maandelijkse bijdrage aan [insert-favorite-NGO-met degelijke-visie] of bv. Oxfam-chocolat kopen (alhoewel ik daar soms mijn vragen bij heb: is het nie beter om voedsel voor lokale consumptie te kweken? en de afhankelijk van externe markten dan? enfin, you get the idea)

    ah, en dan uiteindelijk: hou toch maar een oude zetel op reserve, voor het geval dat die '(r)evolutie' uitblijft. Ik hou jullie in elk geval op de hoogte hoe het loopt... :-)

    By Blogger gsteenss, at 10/03/2006 12:44:00 PM  

  • Either job is a good start ... inderdaad beter dan hier nen helen dag in nen muffen buro te zitten. Ach ja, het gevecht loopt over meerdere (sociale/economische/ecologische) fronten zekers ... ik zal hier wel mijn beperkte bijdrage leveren aan de evolutie.

    By Anonymous Anonymous, at 10/03/2006 01:29:00 PM  

  • en een politiek front ... zondag weeral een gevecht tegen de fascisten ...

    By Anonymous Anonymous, at 10/03/2006 01:34:00 PM  

Post a Comment

<< Home